Het Payconiq-product verdwijnt in 2026, maar de app en handelaarsoplossingen blijven bestaan
Op deze pagina vind je alle informatie over de evolutie van Payconiq en, in de mate van het mogelijke, een antwoord op al je vragen.
Payconiq is ondertussen zowat dé referentie in België voor vlotte en veilige mobiele betalingen, zowel onder vrienden als in de winkel. De Payconiq-betaaloplossing is een erg populaire oplossing voor handelaars, waarbij de consument de QR-code van de handelaar - op sticker, op de kassa of een factuur, online, op de betaalterminal of op de smartphone van de handelaar - scant om te betalen.
EPI (European Payments Initiative) is een Europees bedrijf dat in 2024 Wero lanceerde: een pan-Europese betaaloplossing die betalingen tussen vrienden mogelijk maakt en op termijn ook in de winkel en online. Momenteel is Wero beschikbaar voor betalingen tussen vrienden in de bankapps van Belfius, BNP Paribas Fortis, ING België en KBC.
Als referentie voor mobiele betalingen in België, vinden we het belangrijk om mee te evolueren met de laatste innovaties en deze voor iedereen zo toegankelijk mogelijk te maken. Daarom gingen we de samenwerking aan met EPI.
Bancontact zal zijn rol blijven spelen als een sterk lokaal, steeds innoverend merk en product – zowel in de winkel als online als voor betalingen onder vrienden.
Evolutie van Payconiq
Concreet betekent dit dat het Payconiq-betaalplatform evolueert naar een Bancontact- en Wero-betaalplatform. In de praktijk worden Payconiq-betalingen hierdoor vervangen door Bancontact- en Wero-betalingen.
Payconiq by Bancontact is de 100% Belgische app voor alle mobiele betalingen, nu en in de toekomst. De Payconiq by Bancontact-app is en blijft toegankelijk voor iedereen met een Belgische bankrekening, want klanten van 19 banken kunnen de Payconiq by Bancontact-app gebruiken. Vanaf maart 2026 zal de app voortaan Bancontact Pay heten.
Vanaf maart 2026 zal het Payconiq-merk niet meer bestaan, maar wordt het vervangen door het nieuwe Bancontact-universum.
Het nieuwe Bancontact-universum
In maart 2026 wordt Bancontact Payconiq Company omgedoopt tot Bancontact Company. Onze merken evolueren, maar onze belofte blijft dezelfde. Alle merken en activiteiten van het bedrijf worden ondergebracht onder de Bancontact-paraplu. Ons kernaanbod en onze diensten blijven ongewijzigd, maar de branding wordt vernieuwd.
Voor Belgische consumenten zorgt deze evolutie voor meer duidelijkheid, zowel online als in winkels. De Payconiq by Bancontact-app wordt Bancontact Pay. De app en haar functionaliteiten blijft hetzelfde, alleen de naam en de kleuren veranderen.
Voor online betalingen zullen drie nieuwe merken verschijnen onder de paraplu van Bancontact, die moeten zorgen voor een eenvoudigere en duidelijkere betaalervaring:
- Bancontact Pay: voor mobiele betalingen via de bankapp of de Bancontact Pay app (de huidige ‘Payconiq by Bancontact’-app).
- Bancontact Card: voor online betalingen met een Bancontact-debetkaart via een kaartlezer.
- Bancontact One Click: voor betalingen met één klik waarbij de consument zijn betaalkaartgegevens eerder al met de handelaar gedeeld heeft (bijvoorbeeld voor recurrente betalingen zoals abonnementen).
Payconiq-handelaars zullen hun specifieke tools onder één noemer terugvinden, namelijk Bancontact Pro.
Verder op deze pagina:
Meer info voor gebruikers van de Payconiq by Bancontact-app
Meer info voor handelaars met een stickeroplossing of Payconiq GO
Zoals steeds zijn gebruiksgemak, veiligheid en toegankelijkheid onze grootste prioriteiten voor de Payconiq by Bancontact-app en haar gebruikers. Daarom zetten wij ons elke dag in om te garanderen dat de app hieraan voldoet en blijven we Payconiq by Bancontact continu verfijnen, van functionaliteiten en snelheid tot design en gebruikerservaring.
Vanaf maart 2026 zal de Payconiq by Bancontact-app Bancontact Pay worden. Dat wil zeggen: de vertrouwde betaalapp blijft bestaan, maar zal een nieuwe naam krijgen.
Wat verandert er voor mij?
Zoals eerder vermeld, blijven wij ons inzetten om de Payconiq by Bancontact-app zo gebruiksvriendelijk, veilig en toegankelijk mogelijk te maken en houden. In de zomer van 2025 werd de app geüpdatet met een gloednieuw ontwerp – dat voldoet aan de Europese toegankelijkheidswet en mobiel betalen in het algemeen nog gemakkelijker maakt dan voorheen. Meer informatie over de geüpdatete app vind je hier.
Sinds december 2025 is Payconiq ook verdwenen uit de Payconiq by Bancontact-app. Alle betalingen en functionaliteiten in de app gebeuren voortaan uitsluitend via Bancontact. Deze vervanging heeft een minimale impact op het gebruik van de app: het aanmaken en scannen van QR-codes tussen vrienden, het scannen van QR-codes in fysieke of online winkels, het ontvangen van facturen, het toevoegen van je klantenkaarten, het kopen van vervoersbewijzen en de aanmaak van Groepspotten blijven beschikbaar in de app.
Helaas zijn maaltijdcheques niet langer beschikbaar via de app en zijn betalingen tussen vrienden via de contactenlijst tijdelijk niet beschikbaar. Voor betalingen tussen vrienden kan je nog steeds gebruikmaken van de QR-code in de app of van een betaalverzoek voor betalingen vanop afstand. Hoe dat werkt, lees je hier.
Nog vragen?
Kan iemand met een Belgische bankapp nog steeds een QR-code scannen in mijn Payconiq by Bancontact-app?
Ja. Je kan nog steeds op dezelfde manier als voordien QR-codes aanmaken met je Payconiq by Bancontact-app, en deze codes kunnen zowel via Payconiq by Bancontact als met een van onderstaande bankapps gescand worden.
Ook het omgekeerde blijft het geval: Payconiq by Bancontact-gebruikers kunnen nog steeds QR-codes scannen gemaakt met onderstaande bankapps.
Bij wie kan ik terecht voor vragen?
Voor al je vragen over de Payconiq by Bancontact-app en over mobiel betalen in de winkel of online, kan je zoals steeds bij ons Support-team terecht via support@payconiq.be.
Voor vragen over mobiele betalingen via je bankapp, kan je bij je bank terecht.
Kan ik met de Payconiq by Bancontact-app een Wero QR-code scannen in een bankapp of in de winkel?
Ja. Voor betalingen tussen vrienden, kan je als gebruiker van de Payconiq by Bancontact-app vandaag elke QR-code gemaakt met een Belgische bankapp scannen.
Voor betalingen in de winkel, kan je met Bancontact de QR-codes op sticker, kassa, online, enz. blijven scannen.
Kan ik online en in de winkel nog mobiel betalen?
Ja. De gekende QR-betaalcodes in de winkel blijven bestaan en kunnen nog steeds met de Payconiq by Bancontact-app en Belgische bankapps gescand worden.
Ook online kan je nog altijd met de Payconiq by Bancontact-app of je bankapp betalen door de Bancontact-knop op de betaalpagina van de handelaar te selecteren.
Het Payconiq-product is verdwenen, maar de vertrouwde mobiele betaaloplossing voor handelaars blijft bestaan. Voor handelaars die gebruikmaken van een Payconiq stickeroplossing of Payconiq GO, is hun vertrouwde Payconiq-betaalsysteem geëvolueerd naar het nieuwe Bancontact- en (in de toekomst) Wero-betaalsysteem.
Alle Payconiq-betalingen zijn vervangen door Bancontact (en in de toekomst Wero-)betalingen via de bestaande QR-code. Klanten kunnen zoals voordien blijven betalen met hun Payconiq by Bancontact-app of hun bankapp.
Vanaf maart 2026 zullen Payconiq-handelaars hun specifieke tools onder één noemer terugvinden, namelijk Bancontact Pro.
Wat verandert er voor mij en mijn klanten?
Als deel van de update in uw betaalsysteem, heeft u nu toegang tot het vernieuwde Handelaarsportaal. Hier kan u uw transacties, betaaloplossingen en bedrijfs- en facturatiegegevens eenvoudig raadplegen en beheren. Op onze website vindt u een gids die u hiermee op weg helpt.
Hoewel u via uw vernieuwde betaalplatform nog steeds mobiele betalingen kan accepteren, zijn betalingen met maaltijdcheques via een QR-code niet langer mogelijk. Dit heeft echter geen invloed op het accepteren van betalingen met maaltijdchequekaarten via een betaalterminal.
Vanaf voorjaar 2026 ondersteunt uw betaaloplossing automatisch ook Wero-betalingen, zonder enige actie van uw kant. Uw klant scant de QR-code en bevestigt de betaling zoals altijd; de betaalapp bepaalt of dit via Bancontact of Wero gebeurt. In het Handelaarsportaal ziet u per transactie welk type betaling werd uitgevoerd.
In maart 2026 verandert de naam van de specifieke tools die u gebruikt in uw zaak naar Bancontact Pro:
- De huidige Payconiq GO-app, waarmee u het te betalen bedrag zelf ingeeft via uw smartphone of tablet, wordt de Bancontact Pro-app.
- Het Handelaarsportaal waarmee u uwhun transacties kan volgen en uw handelaarsaccount kan beheren, krijgt ook de naam Bancontact Pro.
U zal ook nieuw promotiemateriaal ontvangen voor in uw zaak, bestaand uit visuele dragers - inclusief een sticker met QR-code en vitrinemateriaal - om te tonen dat u Bancontact- en Wero-betalingen aanvaardt.
Nog vragen?
Wanneer zal ik mobiele Bancontact- en Wero-betalingen kunnen ontvangen in mijn zaak?
Ondertussen is het Payconiq-betaalsysteem buiten gebruik gesteld en werden alle betaaloplossingen overgezet naar het Bancontact- en Wero-betaalsysteem. Dit betekent dat alle Payconiq-betalingen nu zijn vervangen door Bancontact-betalingen.
Vanaf het voorjaar van 2026 zal het normaal ook mogelijk zijn om Wero-betalingen te ontvangen via uw huidige betaaloplossing. De aanvaarding van Wero-betalingen zal automatisch gebeuren via uw systeem. In de loop van 2026 krijgt u hier van ons verder informatie over.
Kan ik nog steeds dezelfde sticker gebruiken?
Ja. Uw huidige Payconiq-sticker blijft actief, zelfs nu uw systeem werd overgezet naar het Bancontact- en Wero-betaalsysteem.
Na de naamsverandering in 2026, zal u van ons een pakket ontvangen met nieuw marketingmateriaal met de nieuwe naam, waaronder vernieuwde QR-codestickers (uw QR-code zelf blijft hetzelfde, het design en de naam errond zullen er anders uitzien).
Heb ik nog steeds toegang hebben tot het Payconiq-handelaarsportaal?
Sinds de aanpassing in uw systeem, heeft u toegang tot het vernieuwde handelaarsportaal: merchant-portal.bancontact.net. Hier kan u uw transacties, betaaloplossingen en bedrijfs- en facturatiegegevens eenvoudig raadplegen en beheren. Op onze website vindt u een gids die u hiermee op weg helpt.
Blijft de prijs ongewijzigd?
Ja. Deze evolutie is voor u volledig kosteloos en u zal uw vertrouwde betaaloplossing kunnen blijven gebruiken tegen dezelfde prijsvoorwaarden als vandaag.
Met welke apps kunnen klanten na de evolutie in mijn zaak betalen?
Uw klanten kunnen net zoals vandaag mobiel betalen met de Payconiq by Bancontact-app en met de meeste bankapps. Hieronder vindt u een overzicht van alle betaalapps die mobiel kunnen betalen in uw zaak.
Ook wanneer uw betaaloplossing Bancontact Pro gaat heten en de Payconiq by Bancontact-app wordt omgedoopt tot Bancontact Pay, kunnen uw klanten op dezelfde manier betalen in uw zaak: met Bancontact via de Bancontact Pay-app, of met Bancontact en Wero via hun bankapp.
Ook als geïntegreerde oplossing is het Payconiq-product verdwenen, maar is het nog steeds mogelijk mobiele betalingen te ontvangen via een integratie op een kassa, online, op een factuur, in een app of in een gesloten top-up betaalsysteem. Voor handelaars die gebruikmaken van een Payconiq-integratie, is hun vertrouwde Payconiq-betaalsysteem geëvolueerd naar het nieuwe Bancontact- en (in de toekomst) Wero-betaalsysteem.
Alle Payconiq-betalingen zijn vervangen door Bancontact (en in de toekomst Wero-)betalingen via de bestaande QR-code. Klanten kunnen zoals voordien blijven betalen met hun Payconiq by Bancontact-app of hun bankapp.
Vanaf maart 2026 zullen Payconiq-handelaars hun specifieke tools onder één noemer terugvinden, namelijk Bancontact Pro.
Wat verandert er voor mij en mijn klanten?
Hoewel u via uw vernieuwde betaalplatform nog steeds mobiele betalingen kan accepteren, zijn betalingen met maaltijdcheques via een QR-code niet langer mogelijk. Dit heeft echter geen invloed op het accepteren van betalingen met maaltijdchequekaarten via een betaalterminal.
Vanaf voorjaar 2026 ondersteunt uw betaaloplossing automatisch ook Wero-betalingen, zonder enige actie van uw kant. Uw klant scant de QR-code en bevestigt de betaling zoals altijd; de betaalapp bepaalt of dit via Bancontact of Wero gebeurt. In het Handelaarsportaal ziet u per transactie welk type betaling werd uitgevoerd.
In maart 2026 verandert de naam van de specifieke tools die u gebruikt in uw zaak naar Bancontact Pro. Het Handelaarsportaal waarmee u uw transacties kan volgen en uw handelaarsaccount kan beheren, krijgt ook de naam Bancontact Pro.
U zal ook nieuw promotiemateriaal ontvangen voor in uw zaak, bestaand uit visuele dragers - inclusief een sticker met QR-code en vitrinemateriaal - om te tonen dat u Bancontact- en Wero-betalingen aanvaardt.
Nog vragen?
Wanneer zal ik mobiele Bancontact- en Wero-betalingen kunnen ontvangen in mijn zaak?
Ondertussen is het Payconiq-betaalsysteem buiten gebruik gesteld en werden alle betaaloplossingen overgezet naar het Bancontact- en Wero-betaalsysteem. Dit betekent dat alle Payconiq-betalingen nu zijn vervangen door Bancontact-betalingen.
Vanaf het voorjaar van 2026 zal het normaal ook mogelijk zijn om Wero-betalingen te ontvangen via uw huidige betaaloplossing. De aanvaarding van Wero-betalingen zal automatisch gebeuren via uw systeem. In de loop van 2026 krijgt u hier van ons verder informatie over.
Kan ik dezelfde API-sleutel gebruiken na de evolutie?
Ja, de API-sleutel blijft ongewijzigd.
Ik heb een specifieke vraag over de evolutie van mijn betaaloplossing. Bij wie kan ik terecht?
Voor vragen over uw Payconiq-stickeroplossing of Payconiq GO, kan u zoals gewoonlijk bij ons Support-team terecht via het contactformulier.
Indien u voor uw Payconiq-integratie samenwerkt met een integrator, kan u bij uw integrator terecht voor meer informatie.
Integreert u zelf Payconiq in uw betaaloplossing via API, dan kan u bij specifieke vragen zoals steeds contact opnemen met het Support-team via devsupport@payconiq.be.
Heb ik nog steeds toegang hebben tot het Payconiq-handelaarsportaal?
Sinds de aanpassing in uw systeem, heeft u toegang tot het vernieuwde handelaarsportaal: merchant-portal.bancontact.net. Hier kan u uw transacties, betaaloplossingen en bedrijfs- en facturatiegegevens eenvoudig raadplegen en beheren. Op onze website vindt u een gids die u hiermee op weg helpt.
Blijft de prijs ongewijzigd?
Ja. Deze evolutie is voor u volledig kosteloos en u zal uw vertrouwde betaaloplossing kunnen blijven gebruiken tegen dezelfde prijsvoorwaarden als vandaag.
Met welke apps kunnen klanten na de evolutie in mijn zaak betalen?
Uw klanten kunnen net zoals vandaag mobiel betalen met de Payconiq by Bancontact-app en met de meeste bankapps. Hieronder vindt u een overzicht van alle betaalapps die mobiel kunnen betalen in uw zaak.
Ook wanneer uw betaaloplossing Bancontact Pro gaat heten en de Payconiq by Bancontact-app wordt omgedoopt tot Bancontact Pay, kunnen uw klanten op dezelfde manier betalen in uw zaak: met Bancontact via de Bancontact Pay-app, of met Bancontact en Wero via hun bankapp.
